Sylwetka Absolwenta
Sylwetka Absolwenta
Przedszkola Publicznego Nr49
"Zaczarowany Ołówek"
Przedszkole realizując zadania związane z edukacją dzieci zmierza do przygotowania każdego wychowanka do pełnienia nowej roli - roli ucznia. Kierując się dobrem dziecka i zadowoleniem jego rodziny, wysoką jakością świadczonych usług, w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, przedszkole opracowało sylwetkę absolwenta, czyli jakie umiejętności, wiadomości, cechy posiada dziecko kończące edukację na poziomie przedszkolnym.
SYLWETKA ABSOLWENTA
Dojrzałość według sfer rozwojowych
Sfera zdrowotna
Dziecko powinno:
- Wykazywać się aktywnością i sprawnością ruchową
- Mieć dobrą orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni
- Mieć dobrą koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową
- Mieć wyrobione nawyki przestrzegania zasad bezpieczeństwa
- Być świadomym zdrowego stylu życia
- Mieć świadomość i odpowiedzialność za swój stan zdrowia
- Dbać o higienę osobistą i swoje otoczenie
- Orientować się w bezpiecznym poruszaniu po drogach i korzystaniu ze środków transportu
Sfera emocjonalna
Dziecko powinno:
- Otwarcie informować o swoich potrzebach
- Rozpoznawać i nazywać uczucia, wyrażać je w formie werbalnej i niewerbalnej
- Świadomie podejmować działania wywołujące reakcje akceptowane społecznie
- Być świadome własnej roli społecznej, więzi rodzinnej oraz tradycji
Sfera kontaktów społecznych
Dziecko powinno:
- Świadomie przestrzegać obowiązujące reguły i zasady współżycia w grupie , próbuje przewidzieć skutki swojego zachowania
- Stosować formy grzecznościowe
- Samodzielnie nawiązywać kontakty z rówieśnikami
- Współdziałać w grupie rówieśniczej
- Chętnie i aktywnie uczestniczyć w zabawach i działaniach rozwijających zdolności artystyczne i twórcze
- Otwarcie wyrażać swoje potrzeby - rozumieć i szanować potrzeby innych. Rozumie, że nie należy chwalić się bogactwem i rozumieć sytuacje osób znajdujących się w trudniejszych warunkach.
- Rozwiązywać sytuacje konfliktowe drogą dyskutowania i negocjacji
- Dostrzegać i szanować wartości uznawane społecznie - prawda, dobro, piękno.
- Kulturalnie zachowywać się na uroczystościach - koncercie, festynie, w teatrze, w kinie.
- Wiedzieć, że wszyscy ludzie maja równe prawa
Sfera kontaktów ze światem
Dziecko powinno:
Świadomość regionalna i narodowa
- Znać nazwę swojego miasta, zabytki i ich historię, legendy, symbole miasta, regionu i kraju
- Posiadać wiedzę z zakresu kultury, sztuki tradycji ludowej swojego regionu i kraju
Świadomość ekologiczna
- Być wrażliwym na piękno i bogactwo otaczającego świata
- Rozpoznawać i nazywać ekosystemy, rośliny, zwierzęta, zjawiska atmosferyczne różnorodnych środowisk
- Dostrzegać i rozumieć współzależności - równowaga biologiczna
- Samodzielnie obserwować, badać i eksperymentować w zakresie przyrody ożywionej i nieożywionej - jasno precyzować swoje doświadczenia
- Znać zagadnienia ekologiczne związane z ochroną przyrody
- Świadomie podejmować działania na rzecz środowiska i jego ochrony
- Czuć się cząstką przyrody
Sfera umysłowa
Sprawność językowa
- Posiadać w miarę bogaty zasób słownictwa
- Przekazywać swoje doświadczenia, wrażenia, potrzeby w sposób komunikatywny
- Poprawnie i komunikatywnie wypowiadać się w różnych sytuacjach z zachowaniem poprawności gramatycznej i ortofonicznej: wyrażać życzenia, pytania, własne sądy i oceny.
Myślenie
- Dokonywać analizy i syntezy, porównywać, klasyfikować na materiale obrazkowym, werbalnym i abstrakcyjnym
- Posiadać zdolność rozumowania dedukcyjnego i indukcyjnego w obszarze dostrzegania i rozwiązywania problemów twórczych
Umiejętność czytania
- Dokonywać operacji analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej sylab, wyrazów i zdań
- Odczuwać potrzebę czytania i poszukiwania źródeł wiedzy
- Być gotowe do podjęcia nauki czytania
Dojrzałość do uczenia się matematyki
- Liczyć w zakresie własnych możliwości , rozróżnia błędne liczenie od poprawnego
- Wyznaczać wyniki dodawania i odejmowania na konkretach
- Klasyfikować przedmioty, figury geometryczne, kształty i znaki według określonych cech
- Określać i porównywać cechy jakościowe i ilościowe, formułować wnioski
- Dostrzegać regularności czasowe, jakościowe i ilościowe, kontynuować i tworzyć własne
- Rozróżniać prawa i lewą stronę, określać kierunki i ustalać położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów.
Przygotowanie do nauki pisania
- Prawidłowo posługiwać się narzędziami pisarskimi i plastycznymi
- Kreślić w miarę płynne i ciągłe ruchy na płaszczyźnie i w przestrzeni
- Odwzorowywać i odtwarzać kształty, formy abstrakcyjne zgodnie z kierunkiem ruchu.
- Być gotowe do podjęcia nauki czytania