Logorytmika

Logorytmika to metoda wspomagająca zajęcia logopedyczne, polegająca na połączeniu terapii logopedycznej z rytmiką. Dzięki temu połączeniu oddziałujemy na sferę słuchową, ruchową i słuchowo-ruchową dziecka. W logorytmice stosuje się elementy gimnastyczne przy muzyce. Na bazie takich ćwiczeń muzyczno-ruchowych wykonuje się ćwiczenia słowno-ruchowe, w których wiodący jest rytm. Dzięki nim możliwe staje się wykształcenie oraz usprawnienie ruchów całego ciała (makroruchy) oraz usprawnienie narządu mowy (mikroruchy). Wpływa pozytywnie na doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej. Logorytmika wykorzystuje wesołe, wpadające w ucho piosenki o ładnej melodii i łatwym do zapamiętania tekście, zabawy ilustrujące treść piosenki, a także zabawy inscenizowane czy opowieści ruchowe. Podczas zajęć organizuje się również zabawy taneczne.
Głównym celem zajęć logorytmicznych jest korygowanie wad mowy i zaburzeń słuchu, a przy tym uwrażliwienie na cechy wspólne muzyki i mowy takie, jak: rytm, melodia, tempo, dynamika ,barwa i dźwięk.

Ćwiczenia logorytmiczne:

  • rozwijają umiejętności sprawnego wykonywania ruchu,
  • pomagają w orientowaniu się w czasie i przestrzeni,
  • poprawiają koncentrację,
  • stymulują sprawniejsze myślenie,
  • wspierają wykształcenie pożądanych cech charakteru, takich jak umiejętność pracy w grupie czy poczucie odpowiedzialności.

Przykład ćwiczenia:
„KÓŁKO MAŁE, KÓŁKO DUŻE” – wierszyk logorytmiczny.

Powtarzaj słowa wierszyka dołączając do tego odpowiedni ruch języka, rąk, nóg.
Kółko małe, kółko duże (rysują rękami kółeczka w powietrzu)
Ręce w dole, ręce w górze.(opuszczają ręce w dół a język na brodę, potem podnoszą obie ręce i język do góry)
Ręka w prawo, ręka w lewo.(język podąża za ręką, głowę trzymamy prosto)
Hop, hop, hop! (dziecko podskakuje 3 razy)
brawo, brawo, brawo! (klaszczą w dłonie).

Obraz autorstwa Freepik