Pedagogika zabawy KLANZA

Pedagogika zabawy KLANZA


Pedagogika zabawy powstała z inicjatywy Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów Klanza
(skrót od Klub Animatorów Zabawy). Natomiast jej głównym inicjatorem jest Zofia Zaorska.


U jej podstaw leży teza mówiąca, że zabawa jest dla dzieci najważniejszą, bo podstawową, formą
aktywności. To właśnie dzięki zabawie dzieci poznają siebie, rozwijają swoje najlepsze cechy,
odkrywają świat i uczą się komunikacji, nie tylko z rówieśnikami, ale także z dorosłymi.


Metoda „Klanza” jest metodą aktywizującą, ruchową oraz kreatywną wspierająca proces uczenia. Jej
głównym celem jest wykształcenie w dzieciach poczucia integracji, zaufania do prowadzącego i całej
grupy, szacunku do każdego jej uczestnika i przyswojenie zasad pracy w grupie - zamiast rywalizacji tworzenia zależności. Zabawy dostarczają uczestnikom pozytywnych przeżyć, nowych doświadczeń oraz poszerzają horyzonty myślenia.

Ważnym środkiem dydaktycznym w pedagogice zabawy jest chusta animacyjna. Jest to duża,
wielobarwna chusta, o kształcie koła, wykonana z mocnego materiału. Taki rekwizyt zabaw
uatrakcyjnia zajęcia i pozwala realizować cele edukacyjne. Dzięki niej można wprowadzić uczestników
zabaw w odpowiedni nastrój, może stanowić element scenografii, a nawet środek lokomocji.


Wyróżnia się kilka grup zabaw z użyciem chusty animacyjnej Klanza:
 Zabawy ułatwiające wzajemne poznanie i integrujące grupę – wejście w grupę, poznanie imion.
 Zabawy ćwiczące współdziałanie - dążenie do osiągnięcia wspólnego celu, zachęcają do
nawiązania kontaktów i współpracy, umożliwiają wszystkim aktywną zabawę, bez ośmieszającej
rywalizacji.
 Zabawy ćwiczące refleks i spostrzegawczość wymagają skupienia uwagi, ćwiczą szybkie reakcje
na określony sygnał lub znak.
 Zabawy ćwiczące zwinność i zręczność – rozwijają takie cechy charakteru jak: pewność siebie,
wiara we własne siły i odwaga.
 Zabawy oparte na zaufaniu do grupy – pozwalają doświadczyć jedności i bycia członkiem grupy.
 Zabawy ćwiczące sprawność manualną – rozwijają precyzję ruchów.
 Zabawy ćwiczące umiejętność rozpoznawania kolorów.
 Zabawy doskonalące motorykę organizmu – ćwiczą szybkość, zwinność i wytrzymałość.
 Zabawy oparte na zgadywaniu – ćwiczą percepcję wzrokową, pamięć i spostrzegawczość.
 Zabawy wprowadzające w stan odprężenia i relaksu – wywołują dobry nastrój, rozluźniają oraz
likwidują napięcie mięśni i napięcie psychiczne.
 Zabawy przy muzyce i gry.
 Zabawy fabularyzowane dla dużych grup.


Przykładowe ulubione przez nasze dzieci zabawy prowadzone metodą Klanzy
 „Kwiat lotosu lub cukierek”– jedna osoba siedzi na środku chusty z nogami pod brodą. Pozostałe
dzieci trzymają chustę za brzeg. Zwracają się w prawą stronę, idąc powoli zawijają siedzącego.
Gdy jest on zawinięty do wysokości ramion zatrzymują się i na słowa ,,trzy, cztery” równocześnie i
szybko wycofują się.
 „Przebieganie pod chustą” – uczestnicy podnoszą i opuszczają chustę, trzymając ją za uchwyty.
Prowadzący mówi, kto ma zmienić miejsce, np. przebiegają osoby, które mają niebieskie oczy;
siostrę; kota, itp. Gdy chusta jest w górze, osoby te przebiegają pod nią.
 „Kolorowy deszcz” – na położonej na ziemi chuście prowadzący wysypuje kolorowe piłeczki.
Dzieci podnoszą chustę falując wolno a potem coraz mocniej „wyrzucają” wszystkie piłeczki
poza chustę.